Analyse

”Er det noget, du TROR, eller er det noget, du VED…?”

De fleste af os hader, når vi sidder i en ophedet diskussion om vores kunders syn på vores virksomhed, og så kommer en af kollegerne med ovenstående spørgsmål. Vi hader det, fordi vi egentlig godt er klar over, at det ikke er noget vi VED, men kun TROR, at vi ved det. Og vi hader det, fordi vi ikke lige har mulighed for at komme til at VIDE det.

Derfor arbejder Guldbrandsen Consulting med forskellige analyser, der kan sikre, at vi VED og dermed har sikret mere validitet i vores beslutninger.

Vi har erfaringer med følgende analyser:Kundetilfredshed

Kundeanalyser

  • Hvad synes kunderne egentlig om din virksomhed?
    • Hvad er de mest tilfredse med, og hvad er de mest utilfredse med?
    • Er det flertallet af kunderne, der er tilfredse/utilfredse med en bestemt faktor, eller var det blot nogle få…?
  • Hvor loyale er dine kunder?
  • Handler de kun med dig, fordi de ikke har fundet et alternativ?
  • Vil de fortsat samarbejde med din virksomhed, fordi I har været gode til at opbygge en stærk loyalitet?
  • Hvad kan vi gøre bedre for den enkelte kunde?
  • Kundeanalysen indeholder konkret viden om den enkelte kundes synspunkter, som sælgerne kan anvende som udgangspunkt for en handlingsplan på den enkelte kunde
  • Hvilke faktorer kan vi med stolthed anvende for at tiltrække nye kunder?

 

Lost Business billede”Lost Business Analyse”

  • Hvad er årsagen til, at det kun er XX % af vores tilbud, der bliver til ordrer?
  • Hvilke faktorer kan vi med størst effekt justere for at få bedre hitrates?
  • Hvem af vores konkurrenter er det typisk, at vi taber til?

 

 

Medarbejdertrivsel – medarbejdertilfredshed

  • Hvilke faktorer lægger dine tilfredse medarbejdere mest vægt på?
  • Hvad er de største trusler i forhold til dine medarbejderes loyalitet?
  • Hvad er de væsentligste forskelle i trivslen fra afdeling til afdeling?
  • Hvilke faktorer kan du fremhæve, når du skal tiltrække nye medarbejdere?
  • Er der medarbejdergrupper, hvor mange er ”på vej væk”?

 

”Mystery Shopping”Prøvekøb

  • Vi gennemfører prøvekøb for at identificere virksomhedens styrker og udviklingsområder set med kundernes øjne.
  • Hvilke faktorer og styrker kan vi fremhæve mere for kunderne?
  • Vi anvender ”The Power of 1” til at sikre fokus på det vigtigste udviklingsområde, nemlig at sikre udvikling af kundernes tilfredshed og dermed øge omsætning/kundetilfredshed

Et væld af andre analyser…

  • Hvis du har en problemstilling i din virksomhed, er jeg sikker på, at vi kan finde en måde at analysere os lidt længere ind i årsagerne på. Derved er vi mere sikre på, at vi rammer rigtigt, frem for at vi blot forsøger at reparere symptomerne.

Motivationsanalyse & lederstilsanalyseMedarbejderloyalitet

  • Hvad er dine medarbejderes primære drivkræfter?
  • Hvilken lederstil skal du anvende for at sikre engagement og performance hos dine medarbejdere?
  • Kortlægning af sammenfald og forskelligheder i en gruppe
  • Situationsbestemt ledelse oversat til praktik over for den enkelte medarbejder

Ved at arbejde med analyser er vi mere sikre på, at vi løser det reelle problem – og min erfaring siger mig, at der i hver analyse bliver afvasket forbedringsområder, men også styrker og positive faktorer, vi måske ikke var tilstrækkeligt bevidste om.

Efter analysen er det ikke længere ”TRO”, men konkret ”VIDEN”, og det er derfor nemmere at finde og motivere/argumentere for den rigtige løsning på det reelle problem..

På analyseområdet arbejder jeg tæt sammen med Solution Surveys, Dufke Result og SurveyMonkey.

Vi vil basere udviklingsplanen på konkret viden fra kunderne frem for på antagelser og holdninger…

 

Ivar Guldbrandsen